Asfaltové povrchy jsou nejrozšířenějším typem stmelených vrstev, které se používají pro kryty vozovek. Asfaltová vrstva vzniká rozprostřením čerstvě vyrobené směsi zhutněné silničními válci. Asfaltová směs se vyrábí v obalovnách smícháním kameniva různých frakcí a asfaltovým pojivem. Důležitou složkou směsi jsou složky do velikosti 2 mm, které při smíchání s asfaltovým pojivem tvoří maltu k fixaci kamenné kostry. Další důležitou složkou v asfaltové směsi jsou vzduchové mezery. Asfaltové pojivo, které má jinou tepelnou roztažnost než kamenivo, může díky těmto mezerám zejména v letních měsících, kdy teplota povrchu vozovky dosahuje nad 50 °C, vyplňováním těchto vzduchových mezer dilatovat. Pokud by byla mezerovitost menší než cca 2 % celkového objemu, mohlo by docházet k odtlačování hrubých zrn a tím i ke ztrátě protismykových vlastností. Naopak velká mezerovitost cca nad 5 % celkového objemu, by mohla způsobit pronikání vody do povrchu a tím zejména v zimních měsících porušení krytu trhlinami (oddělovaní hrubých zrn od pojiva). Výjimku tvoří litý asfalt, který se nehutní a hrubé kamenivo má pouze výplňový charakter. Asfaltové vrstvy můžeme rozdělit podle druhu směsí na:
- Asfaltový beton AC (Asfalt Concrete) – směs pro stavbu krytu a podkladních vrstev. Je rovnoměrně zastoupen velikostí všech frakcí kameniva (křivka zrnitosti). Tato směs by měla být o rozprostření a zhutnění s mezerovitostí 2,5 – 3,5 %, skoro vodotěsná.
- Asfaltový koberec mastixový SMA (Stone Mastix Asfalt) – je určen pro vrstvy vysoce zatížených vozovek. Kostu vrstvy tvoří hrubá zrna, která se skoro dotýkají, proto musí odpovídat vysoké kvalitě kameniva. Asfaltová malta většinou s použitím modifikovaných asfaltů a doplněná přísadami jako vlákna, se zkouší na stékavost.
- Asfaltový beton pro velmi tenké vrstvy BBTM (Beton Bitumineux Trés Minces) – tuto vrstvu tvoří skeletová kostra, výhoda je používaní pro údržby a opravy vozovek, kde se mnoho nezmění niveleta vozovky.
- Asfaltový koberec drenážní PA (Porous Asfalt) – Jedná se o asfaltovou směs s vysokou mezerovitostí. Funkce této směsi je odvádět srážkovou vodu vlastní směsí, která pak ve spodních vrstvách je odváděna ke kraji vozovky. Výhodou je zvýšení protismykových vlastností a za mokra snížení vzniku aquaplainingu, snížení hlučnosti jízdy vozidel. Nevýhodou je při stárnutí pojiva vytrhávání zrn a není vhodný do zimního klimatu.
- Litý asfalt MA (Mastix Asfalt) – u této směsi nedochází k vzájemnému zaklínění zrn kameniva a neobsahuje vzduchové mezery. V dnešní době se používají zejména jako izolace mostních objektů.
Značení asfaltových směsí př: ACO 11+ 50/70; 40 mm ČSN EN 13108-6
Kdy AC znamená typ směsi (u asfaltového betonu poslední písmeno značí vrstvu O – obrusná, L – ložná, P – podkladní), číslo 11 značí maximální velikost zrna, symbol + je pro třídu dopravního zatížení, číslo 50/70 je typ asfaltového pojiva, 40 mm výška vrstvy a nakonec příslušná norma.
Výsprava, vyrovnávka obalenou směsí
Tyto činnosti jsou prováděny za účelem opravy větších výtluků, propadlých krajů nebo vyjetých kolejí na asfaltových vozovkách. Pokládka ABJ je prováděna dle možností, závěsnou lištou, grejdrem nebo ruční pokládkou.